רוחות מלחמה – (2024) – Refuge

ספטמבר 16, 2024

רוחות מלחמה - פוסטר הסרט

הדג'ין פוגשים את העולם המודרני בסרט רוחות מלחמה, והם לא מחפשים להגשים משאלות

הסרט "רוחות מלחמה" הוא החלאה בין ז'אנרים: אקשן, מתח, אימה. למרבה הפלא, נראה שהוא מצליח לג'נגל בין מרכיביו וליצור משהו שצופים נהנים לראות. זהו סוג של קאמבק עבור הבמאי רני הרלין, שעיקר תהילתו מגיעה מפעילותו בשנות התשעים. העניין הוא שיש לו ניסיון עם שוברי קופות. למה זה משנה? כיוון של"רוחות מלחמה" יש את כל הנתונים להיות סרט טראשי, אימה לייט. זאת לא לומר שהתוצאה לא יכולה להיות טובה ומהנה… כאשר הסרט נעשה בידיים הנכונות.

תקציר העלילה

ריק הוא חיל משוחרר ששירת באפגניסטן. כשהוא שב לביתו אשתו מזהה שמשהו אינו כשורה. במהלך שירותו הצבאי ריק נלחם בכוח מיסתורי שמאז לא עזב אותו…

הדג'ין

בעשרים השנים האחרונות, הדג'ין, נהנים מעדנה מחודשת. הסיבה לכך היא, כנראה, עייפות גוברת והולכת של הקהל מנרטיבים המבוססים על אותן דמויות מאותן מיתולוגיות ואותם ענפים פולקלוריסטיים. כמו כן, עם תנודה של מאות אלפים ומיליוני מהגרים ממדינות ערב אל המערב, ישנו ביקוש לייצוגים של קבוצות אתניות ומסורות תרבותיות אחרות בעולם הבידור, אם זה בקולנוע, בטלוויזיה, או בספרות.

כך קרה שהגישה ליצורים המיתולוגיים הללו השתנתה. בעבר הלא מאוד רחוק, כשאנשים שמעו את המונח "ג'ינים", הם חשבו על שדים מגשימי משאלות שמתגוררים במנורות. כיום התפיסה שלהם התרחבה בהדרגה והשתנתה למשהו שככל הנראה דומה יותר לאופן בו הדג'ין נתפסו בתרבות ממנה צמחו.

מטבע הדברים, היצור שבסרט אינו מהזן המגשים משאלות ושר בסרטים של דיסני. האמונה בקיומם של הדג'ין קודמת לאיסלאם, אם כי הם שולבו גם בדת זאת. בדומה ליצירי פולקלור אחרים, הדג'ין אינם טובים או רעים אינהרנטית. כמו בני האדם, יש להם בחירה בין טוב ורע, והם צפויים לשלם על בחירותיהם בעולם הבא. כמו כן, מן האמונות הרווחות לגביהם, היא שהם לא מרבים להתעסק בענייניהם של בני האדם ולא יטרידו איש אם לא יטרידו אותם. במקביל, אם בני האדם לא היו מטרידים עם הדג'ין, כנראה שלא היו לנו סיפורים עליהם. למעשה, יש עד היום מי שטוענים שדמם מעורב בדם הדג'ין עקב זיווג בין הגזע הקסום לבני אדם. בסיפורים אחרים, הדג'ין תועדו כמשרתים מלכים ומכשפים וממלאים תפקידים כגון שמירה, או תקיפה ואפילו הרג.

הדג'ין, כאמור, הם יצורים קסומים המשתייכים לפולקלור הערבי. אחת מיכולותיהם היא להשתלט עם גופם של בני אדם. הדעה הרווחת היא שהמילה בערבית למשוגע/מטורף – מג'נון, נובעת מן הדג'ין, מי שאחזו שד. זהו, כנראה, הבסיס הרעיוני ל"רוחות מלחמה", ואחת הסיבות שהסרט מעניין.

על הבמאי

רני הרלין נחשב לאחד מבמאי הפעולה הבולטים של שנות התשעים. בין סרטיו שוברי הקופות – "מת לחיות 2", "סחרור מסוכן", "ים כחול ענק" ו"נשיקה ארוכה ללילה". לאחרונה ביים את המותחן "הקבלן" בכיכובו של ארון אקהארט. הפעם הוא מביים מותחן מסתורי ומפתיע שיעצור את נשימתכם.

רוחות מלחמה ינשב אל בתי הקולנוע ב-05.09.2024

ארה"ב. 2023.

91 דקות. דובר אנגלית, מתורגם לעברית.

תמונה של ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

רוחות מלחמה - פוסטר הסרט
סרטי אימה

רוחות מלחמה – (2024) – Refuge

הדג'ין פוגשים את העולם המודרני בסרט רוחות מלחמה, והם לא מחפשים להגשים משאלות הסרט "רוחות מלחמה" הוא החלאה בין ז'אנרים: